Mare Kandre som punkare
Det finns skilda åsikter om vad punken stod för och vilka förändringar i samhället den åstadkom som musik/folkrörelse, men faktum är att det för många var en frihetsrörelse som ytterst ville ingjuta mod i och ge utrymme åt var och ens rätt att fritt välja sina vägar i livet.
Protesterna mot tidigare generationers cementerade kapitalism och likformighet var högljutt insisterande med tydlig svärta. Allvaret i budskapen som de konstnärliga uttrycken stod för, där estetiken i bilder, musik och attityder utifrån kunde uppfattas som provocerande hård och taggig, var i grunden genuint livsbejakande – var och en kan vara med och förändra världen, var och en har rätt att uttrycka sig och bli lyssnad på.
Det finns, utöver musiken, relativt lite skildringar från den tidiga punktiden så det är välkommet att Kartago förlag nu postumt publicerar Punkserier, som innehåller en del av Mare Kandres tidiga arbeten som serietecknare, textförfattare och musiker – hon blev sedan en legendarisk författare innan sin alltför tidiga död 2005.
Parallellt med musiken var fanzinen en kreativ plats för människor att skildra sin verklighet under sent 70-tal och tidigt 80-tal. Här trängdes tuschiga serier med fotostatkopierade bilder av punkare, intervjuer med punkband och tips om nya skivor, konserter med mera.
I Punkserier publiceras Mare Kandres bildkonst och serievärld, med bland annat hennes serieversion av den klassiska punkboken The Punk av Gideon Sams. Det handlar om den stilige men dysforiske punkaren Adolph som slåss med skinheads och förälskar sig i vackra Thelma som överger skinsen för att bli punkare och Adolphs flickvän. Serien är ofullbordad och bitvis endast skissad, men Kandres skicklighet som tecknare går inte att ta miste på i den dramatiskt laddade serien som tar oss med till musikscenerna i London i slutet av 70-talet och tidiga konserter med Sex Pistols och The Clash. Kandre var illustratör på fanzinen Funtime och Kludd, och från den tiden publiceras här en del av följetången Dumheten som var en klassiker i den svenska fanzinevärlden. Här finns även livebilder, omslag med mera, samt ett generöst efterord av förläggaren Jonas Ellerström som innehåller både biografiska delar om Kandres liv och tankar om punkens betydelse som musikrörelse.
Kandre var sångerska i Göteborgsbaserade punkbandet Kramp, efter flytten till Stockholm i det mer experimentella rockbandet Ruhr och senare i betydligt synt-poppigare Global Infantilists. En cd med ett trettiotal låtar följer med boken och de är av varierande kvalitet. Tidiga Kramp-inspelningar från replokalen låter riktigt illa och det är omöjligt att höra texterna. Det är kanske roligt att lyssna på för redan frälsta, men gör nog inte bandet rättvisa. Liveinspelningarna med Ruhr låter inte mycket bättre. Musiken är glesare arrangerad så därför går det lättare att urskilja instrumenten, men även här är det omöjligt att uppfatta texterna. Kandre sjunger skrikigt expressivt med lite burlesk Nina Hagen–känsla. Synd att texterna inte finns med i boken. Anar att de är depressiva och intressanta. Men de kanske inte finns bevarade?
Demoinspelningarna med Global Infantilists låter mycket bättre. Musiken har mognat och musikerna blivit skickligare och därmed friare. Här sjunger Kandre med stort egensinne och säkerhet, arrangemangen är luftiga och fantasifulla; flangerbasar skapar värme kring ivriga klaviaturer och snärtiga trummor. Kandre har hittat fram till en lyrisk new wave-pop som andas vemod – i ordets allra bästa bemärkelse – och skapar drömska, nästan filmiska små låtvärldar.
Punken kanske inte förändrade världen. Men samhället består av sociala och kreativa varelser, och upproret lyckades definitivt ge många individer en sund uppkäftighet och mod att ta plats i sitt liv, utan att snegla på samhälleliga mallar eller överhetens krav på sina medborgare. På det sättet lyckades punken väl i sin strävan.
Om boken
Titel: Punkserier
Författare: Mare Kandre
Förlag: Kartago
Nike tipsar: Punken fyller 40 med Sex Pistols
I dagarna är det 40 år sen Sex Pistols första spelning på The 100Club i London och 2016 ska utnämnas till punkens jubileumsår. Svårt att exakt datera när sociala och musikaliska revolutioner tar sin början, men det känns helt rätt att de anarkistiska klasskämparna i Pistols ställs i frontlinjen för en rörelse som aldrig lät sig kuvas.
Nike tipsar: Drastisk humor mot patriarkatet
Feministiska humorserien Full Patte har just satt igång sin andra säsong. Systrarna Tiffany och Bianca Kronlöf, i regi av Sara Haag, bjuder även denna gång på drastisk humor om högt och lågt, med en alltid närvarande samhällskritisk blick och hårt snörda kängor mot patriarkatet. Sanslöst roligt och träffsäkert! Onsdagar kl 20.00 på SVTPlay.