Lång väg kvar till skövlingsfri palmolja
Svenska och internationella storföretag kan fortfarande kopplas till palmoljeindustrins skövling av den indonesiska regnskogen. En ny rapport från Greenpeace visar att flera svenska företag inte gör tillräckligt för att satsa på palmolja som producerats på ett hållbart sätt.
Palmoljeplantager breder ut sig med allvarliga konsekvenser för djur och natur. Världens ökande konsumtion av palmolja leder till att tvivelaktiga aktörer skaffar sig ny mark till plantage genom att bränna ner regnskog med ovärderliga naturtillgångar.
– Trots att många företag gjort åtaganden för att sluta köpa smutsig palmolja så har de inte gjort tillräckligt med framsteg, säger Erika Bjureby på Greenpeace.
Skövlingen av tropisk regnskog leder till ökat utsläpp av växthusgaser. Dessutom är lönen på plantager ofta långt under minimilön och arbetet riskfyllt. För två år sedan inledde Greenpeace en dialog med en rad internationella storföretag, däribland Ikea och Orkla, som bland annat äger OLW, Jordan och Göteborgs Kex. Företagen i studien lovade då att bryta kopplingen till skogsskövlingen.
Men enligt Greenpeace nya rapport har företagen inte gjort tillräckligt i praktiken.
– När vi i höstas såg hur hela Indonesien brann så frågade vi oss vad det är som händer, och vi beslöt oss för att granska hur det går för storföretagen och se om de gjort sin hemläxa, säger Erika Bjureby.
Hon genomförde granskningen och dialogen med de nordiska företagen i undersökningen och menar att det har varit bra och öppna möten. Men rapporten som granskar 14 storbolag drar slutsatsen att det finns en hel del kvar att göra. De svenska företagen hamnar på en mellannivå.
– Ikea har kommit långt när det gäller ursprungsspårning och har nästan 100 procent RSPO-certifierad olja (Roundtable for sustainable palm oil). Det är ett bra steg i rätt riktning, men de har fortfarande en lång väg att gå innan kopplingen till skogsskövlingen kan brytas. RSPO som certifieringssystem är fortfarande inte bra nog. Dess medlemmar skövlar fortfarande regnskog och anlägger bränder. Företag måste därför gå utöver detta och omedelbart sluta köpa palmolja från tvivelaktiga leverantörer.
Flera andra miljöorganisationer är inne på samma linje kring RSPO-certifieringen. Jordens vänner nominerade år 2014 ett antal företag till Greenwashpriset just för att de hävdat att deras palmolja var hållbar tack vare certifieringen. Naturskyddsföreningen menar att det är ett första steg men inte tillräckligt. Även WWF som var med och startade certifieringen anser att RSPO behöver stärkas ytterligare, men att det är ett mycket viktigt steg för att driva hållbarhet.
– Vi är glada att RSPO nu godkänt RSPO NEXT, vilket är en frivillig påbyggnadsmodul med flera aspekter som inte fanns med år 2013. Det är så vi jobbar, att få företag med på vägen. Vi tror inte att en bojkott hjälper, då det är en global handelsvara och det egentligen bara är företag i Europa som ställer krav på hållbarhet, säger Margareta Renström, expert på palmolja i WWF.
Orkla hamnar liksom Ikea på en mellannivå i Greenpeaces studie. De har valt leverantörer som har gjort åtaganden för att få bort dålig palmolja och jobbar också med olika initiativ för att förändra industrin som helhet.
– Men de måste jobba mycket hårdare med att kontrollera varifrån palmoljan kommer ända ner till plantagenivå, säger Erika Bjureby.
Företaget har också jobbat mycket på att byta ut palmoljan till andra oljor. Men att bojkotta produkter med palmolja är inget som Greenpeace förespråkar.
– Vi vill försöka att ändra industrin så att palmolja produceras på ett schyst sätt. Palmoljan är dessutom viktig för Indonesiens utveckling och ekonomi, även för småbönderna. Som konsument kan man absolut välja att inte köpa varor med palmolja, men man kan också kontakta företagen och sätta press på dem. De är väldigt måna om sina varumärken, säger hon.
Greenpeace har även haft dialog med de svenska företagen Cloetta och Findus, trots att de inte ingick i själva studien. Framför allt för att de inte slutat köpa palmolja från tvivelaktiga aktörer. Däremot vet man inte hur det gått för Arla, som inte ville dela med sig av information om sina leverantörer eller genomförandet av sin policy för palmolja. Kjell Lundén Pettersson jobbar med hållbarhetsfrågor på Arla.
– Vi har inget alls emot att berätta hur det går och redovisar det publikt varje år i vår ansvarsredovisning som alla kan läsa på vår hemsida. Däremot har vi inte rätt att lämna ut uppgifter om exakt hur många kilo vi köper från respektive leverantör, säger han.
Han förklarar vidare att Arla haft som mål att nå 100 procent särhållen RSPO-certifierad olja under 2015. Man nådde inte hela vägen, men upp till 90 procent.
– Det visade sig vara svårt med vissa oljeblandningar. Men vi förväntar oss att nå 100 procent vilken dag som helst nu, säger han.