Varmt mottagande för svenska ostar
Ost har varit en stor utmaning både för många som velat gå över till vegansk mat och för producenterna av veganska produkter. Nu har två ostföretag dykt upp för att råda bot på bristen.
För mindre än två år sedan grundades Ultuna Mejeri i syfte att skapa vegetabiliska delikatessostar baserade på cashewnötter. I dag är Ultuna ett namn som blir allt mer bekant för både butiker och konsumenter. Efterfrågan på svenskproducerad, vegansk ost är stor. Det vet både Ultuna och en helt ny osttillverkare som ligger i startgroparna.
Ultuna Mejeri använder råvaror från växtriket och gamla hantverksmässiga metoder för att skapa sina ostar, som just nu finns i smakerna original och pepparrot. I dag säljs ostarna i Uppsala, Stockholm, Göteborg, Malmö, Växjö, Umeå, Västerås, Enköping och Norrköping men nya återförsäljare hör av sig varje vecka.
– När vi lanserade de första produkterna så exploderade vår Facebooksida. Vi hade aldrig kunnat föreställa oss ett sådant engagemang. Nu har vi vant oss lite grann, men det är fantastiskt roligt med allt stöd vi får från enskilda personer. Det bästa är att stå på mässor med provsmakning och prata direkt med folk. Det ger en enorm kick, säger Cecilia Tilli, vd för Ultuna Mejeri.
För att kunna svara upp till efterfrågan har mejeriet under hösten flyttat till nya lokaler och byggt ett nytt laboratorium för utveckling och kvalitetskontroll. Cecilia Tilli är civilingenjör i miljö- och vattenteknik och hon vill arbeta med något som aktivt påverkar samhället.
– Vi startade tidigt ett samarbete med ett företag som köper in Fairtrademärkta cashewnötter direkt från kooperativa odlingar i Elfenbenskusten. Eftersom bakgrunden till Ultuna Mejeri är en önskan om ett bättre och mer hållbart samhälle utan onödigt lidande, är det så klart jätteviktigt hur råvarorna produceras. Att våra produkter är ekologiska, är en del av det, säger Cecilia Tilli.
Samtidigt i Dalarna planerar Anna Lundström och hennes team ett nytt ostföretag. De befinner sig i ett tidigt skede men övertygelsen är att det finns ett stort intresse för lokalt och småskaligt producerade veganska ostar. Och förhoppningen är att företaget ska expandera och ta sig in på den europeiska marknaden.
– Ost är ett av våra mest älskade livsmedel som många har svårt att avstå från – mig själv inkluderad. Men det är inte lätt att få tag i god och hälsosam ost som inte belastar miljö och djur. Visionen är att våra produkter ska bli så attraktiva att alla vill äta dem, säger Anna Lundström, som har en bakgrund inom internationellt utvecklingsarbete.
Produktutvecklingen är i full gång och förhoppningen är att de första ostarna kan lanseras efter sommaren. Vilka råvaror som kommer ingå är ännu hemligt, men produkterna har inspirerats av traditionell mjölkosttillverkningen med bakteriekulturer och lagring.
– Vi håller på att experimentera med olika råvaror. Vi vill dock kunna erbjuda ett intressant sortiment där det ska finnas ostprodukter för alla tillfällen. Det viktigaste är att vi hittar produkter som vi tror på, säger Anna Lundström.