Stoppat vägprojekt får nytt liv
För två år sedan stötte projektet Södertörnsleden på patrull i miljölagstiftningen. Nu planerar Trafikverket för en ännu större väg i området, under det nya namnet Tvärförbindelse Södertörn.
Skogar och hagmarker med utrotningshotade växter och djur. Friluftsområden för tusentals människor. Jordbruksmark och fornminnen. En rad intressen står mot motorleden.
Men den två mil långa leden mellan Haninge och Vårby som planerades 2013 stoppades inte på grund av vägens konsekvenser, enligt Trafikverket. Det var planeringen som fällde projektet, bland annat inaktuella och underskattade trafikprognoser. När projektet överklagades bedömde Trafikverket att man inte skulle klara en juridisk process.
Så nu görs ett nytt försök under namnet Tvärförbindelse Södertörn. Ett samråd pågår där Trafikverket samlar in synpunkter på hur miljön påverkas. Och vägen har vuxit. Då handlade det om tre körfält, nu är planen en fullskalig motorväg med fyra och sex körfält.
Konsekvenserna av nya vägar runt storstäderna är omstridda inom Trafikverket. När myndigheten i april 2012 lämnade ett betänkande till regeringen om framtidens transportsystem ifrågasattes om nya vägprojekt går ihop med klimatmålen. För att nå målen räknade myndigheten med att det krävs en minskning av biltrafiken i Stockholms län med 25 procent till 2030, vilket i sin tur kräver en prioritering av kollektivtrafiken.
Att nya vägar leder till mer trafik är en vedertagen sanning inom trafikforskningen. Men konsultföretaget WSP:s beräkningar om trafikflöden, som utgör underlag för Trafikverket, visar att den nya vägen inte kommer leda till någon nämnvärd trafikökning. Hur kan det komma sig?
– Vi förstår inte heller det. Vi har ställt samma fråga till WSP, säger Helena Tilander, Trafikverkets kommunikationschef för projektet.
Tidningen Syre har sökt WSP men de har avböjt att kommentera.
Helena Tilander tillägger att det ingår i Trafikverkets uppdrag att samtidigt förbättra förutsättningarna för gång- cykel och kollektivtrafik och på sätt hålla nere biltrafiken.
Ett av de känsliga områden som hotas av den nya tvärförbindelsen är Flemingsbergsskogens naturreservat. I området samsas friluftsliv med nära hundra utrotningshotade växt- och djurarter. Att skydda skogen blir svårt, tror Helena Tilander.
– Enda alternativet till att dra vägen genom skogen är att lägga den i tunnel. Men tunnlar är dyra. Om vi ska hålla kostnaderna måste vi i så fall dra in på mycket annat, säger hon.
Naturskyddsföreningen som överklagade Södertörnsleden för tre år sedan är starkt kritiska till projektet. En tunnel menar de skulle minimera skadorna.
– Vi vill inte ha någon väg, vi vill minska biltrafiken. Men om vägen läggs i tunnel kan vi i alla fall skydda de gröna kilarna och undvika ett stort sår i naturreservatet, säger Birgitta Andersson, Naturskyddsföreningen i Huddinge.