Stadsmissionen öppnar matbutik för utsatta
I höst öppnar Stockholms Stadsmission Nordens första Social supermarket, i samarbete med Axfood. Syftet är att ta tillvara matsvinn och ge fattiga en möjlighet att köpa mat till ett lågt pris.
I Europa, bland annat i Österrike, har så kallade Social Supermarkets funnits i över 15 år.
– Vi har länge funderat på hur vi kan ta tillvara alla förfrågningar om matgåvor som vi får, och förmedla dem till människor i fattigdom på ett värdigt sätt. Med den här modellen har vi hittat en framgångsrik väg, säger Marika Markovits, direktor på Stockholms Stadsmission, i ett pressmeddelande.
Människor i ekonomisk utsatthet kommer att erbjudas medlemskap och kunna handla för en tredjedel av ordinarie pris. Butiken kommer också att vara öppen för alla som känner ett miljöansvar och vill stödja butiken genom att handla till fullt pris.
Varorna kommer att vara nära eller passerade bäst-före-datum, eller av annan orsak inte möjliga att sälja i en vanlig butik. Målet är att butiken ska ta tillvara på 200 ton mat det första året.
– Att minska matsvinnet är en viktig del i vårt miljö- och hållbarhetsarbete. Kan vi dessutom vara med och bidra till att göra en social insats är det förstås ännu bättre, säger Åsa Domeij, chef för miljö och socialt ansvar på Axfood.
Ett annat syfte med butiken är att erbjuda människor möjlighet att närma sig arbetsmarknaden via arbetsträning.