Skolpolitik långt från verkligheten
Politikernas och lärarnas syn på ”en professionell lärare” skiljer sig åt. Det som policytexterna betonar motarbetar till och med lärarnas möjligheter att verka i enlighet med läraruppdraget, enligt ny forskning från Stockholms universitet.
Larissa Mickwitz, lärare och forskare vid Institutionen för pedagogik och didaktik, har analyserat lärarrollen utifrån skolpolitiska texter och intervjuer med yrkesverksamma lärare.
– Jag var förvånad över den samstämmighet som finns i lärarnas beskrivningar. Studien synliggör verkligen motsättningar mellan skolpolitik och skolpraktik.
Undersökningen fokuserar på tre reformperioder från 1990 till 2011 och visar att lärarna tycker att autonomi är centralt medan skolpolitiken förordar formell reglering och kontroll. Lärarna ifrågasätter legitimationsreformen och tycker att undervisningen hamnat i skuggan av betygssättningen. Allt för mycket tid ägnas åt betygskonferenser och förberedelser inför prov som har stor betydelse i jämförande mätningar.
– Lärarna förstår naturligtvis att prov och betyg behövs men i dag tar detta en för stor del av arbetstiden och för mycket energi.
Enligt Larissa Mickwitz studier vill lärarna lägga mer tid på att förbereda undervisning, ge individuellt stöd och bidra till ”fostran”, den socialisation som är svår att mäta.
De motstridiga bilderna kring lärarrollen kan leda till att lärare hamnar i professionell vanmakt, varnar Larissa Mickwitz.
– När de inte förmår basera sin professionella identitet utifrån det de ser som läraruppdraget riskerar i förlängningen likgiltighet att infinna sig.
Hon reagerar starkt på veckans stora fokus vad gäller OECDs bild av vad Sverige behöver och menar att svenska politiker riktar uppmärksamheten åt fel håll.
– Man borde visa att man lyssnar mer på lärarna. Det finns i lärarnas berättelser en god grund för ett så kallat yrkesethos eller en yrkesidentitet.
Larissa Mickwitz hoppas på ett inifrån definierat läraruppdrag.
– Om inte lärarna formulerar ett eget syfte med sin pedagogiska verksamhet står den skolpolitiska definitionen, som EU och OECD står för, oemotsagd. Då handlar pedagogisk verksamhet om hur väl skolan lyckas med sitt utbildningsuppdrag utifrån svenska elevers resultat i Pisa-mätningarna.
—–
Larissa Mickwitz disputerade den 29 april med avhandlingen ”En reformerad lärare. Konstruktionen av en professionell och betygsättande lärare i skolpolitik och skolpraktik”.