Rörelsen som når fram till klimatförnekarna
Syre har pratat med Lars Almström en av medlemmarna i Klimatsvaret, en dotterorganisation till den amerikanska klimatrörelsen Citizens Climate Lobby. De arbetar genom att utbilda medlemmarna att prata direkt med politiker om sin hjärtefråga och upplevde nyligen ett mindre genombrott i Washington.
Lars Almström skrev förra veckan en debattartikel i Göteborgs-Posten där han uppmärksammar framgångarna för den amerikanska organisationen Citizens Climate Lobby (CCL). De hade under sitt årsmöte nyligen pratat med mer än 500 amerikanska politiker och tjänstemän i Washington under några dagar och hade fått ett stort positivt gensvar för sina idéer, även från republikaner.
Lars Almström är själv medlem i Klimatsvaret som är en svensk lokalgrupp till CCL.
– Vi har egentligen inget med USA att göra men det är inspirerande att läsa hur bra det går för dem, säger han.
Han blev själv aktiv sedan han tillsammans med sin fru arbetat med att översätta miljövetaren Lester Browns bokserie Plan B till svenska.
CCL arbetar med en enda fråga, att införa en stigande koldioxidavgift och att låta inkomsterna från den delas ut lika till medborgarna, något de kallar “carbon fee and dividend” (kolavgift och utdelning). Detta är alltså något som tilltalar även de politiker i USA som tidigare varit klimatförnekare.
Klimatsvaret startade hösten 2013 i Stockholm, i höstas startade en grupp i Göteborg, under våren i Uppsala och under juni i Malmö. På deras hemsida kan man läsa vilka svenska politiker som de har träffat, det är på senare tid i genomsnitt en i veckan. CCL har funnits i USA sedan 2007 och bygger på ett eget koncept med utbildning av medlemmarna för att möta och prata med politiker så effektivt som möjligt.
– Vi har kopierat de bra sakerna de har i CCL, och anpassar till det svenska politiska systemet, säger Lars Almström.
När det finns intresse för att starta en ny lokalgrupp så kör CCL och Klimatsvaret en workshop med övningar på plats.
– I CCL utgår vi ifrån att alla människor har något som de älskar, något som hotas av klimatförändringarna, förklarar Lars Almström.
Tanken är att det går att prata med alla om klimatförändringar, om man gör det på rätt sätt.
– En annan övning är att fundera på vad skillnaden är på politiskt inflytande och politiskt tvång. Det är sådana saker vi diskuterar. Hur påverkar vi politikerna på bästa sätt.
De har en uttalad linje att inte konfrontera politiker eller allmänhet, utan istället försöka resonera sig fram.
En annan del av konceptet är så kallade ”lasertal”. Det är i sin tur hämtat från ytterligare en amerikansk rörelse, RESULTS, som har arbetat med att bekämpa fattigdom genom politisk påverkan sedan början av 1980-talet.
– Det är korta texter med fakta och argument som sammanfattar hur vi tänker. Vi övar oss aktivt på att framföra det med egna ord, för att inte få tunghäfta när det gäller.
I Sverige upplever Lars Almström att reaktionerna har varit mottagande.
– Alla förstår nu att det är nödvändigt att minska koldioxidutsläppen och att ett bra sätt är att höja priset på dessa utsläpp, det är inga problem att få gehör för det.
Däremot möter de ett visst motstånd mot förslaget att alla ska vara med och dela på intäkterna.
Idén att höja priset på koldioxid har slagit igenom internationellt och CCL i USA antyder att tiden kanske är mogen för deras hjärtefråga med tanke på att de har kunnat prata så pass konstruktivt med republikanerna. Lars Almström påpekar att många ekonomer, även konservativa nationalekonomer, tilltalas av CCLs idé.
– Fördelen är att det inte höjer skattetrycket.
Han menar också att klimatfrågan måste lösas i politisk enighet, och det är bra med förslag som tilltalar hela det politiska spektret. Är deras rörelse ensidig? Ja det kan Lars Almström hålla med om.
– Å andra sidan menar vi att många frågor blir oviktiga om vi inte får ordning på klimatet. Det är en överlevnadsfråga. Det finns också många tankar, idéer och förslag om hållbar utveckling som Klimatsvaret inte har tagit ställning till.
– Men om vi fick en stigande koldioxidavgift skulle det påverka många andra varor som innehåller eller transporteras med fossila bränslen. Det skulle stimulera ett förändrat beteende och det följer många bra livsstilsförändringar av en sådan stigande avgift.
Klimatsvarets moderorganisation CCL i USA gör en ambitiös satsning inför Paris med målet att få in sin fråga i klimatavtalet. Klimatsvaret är dock inställda på att jobba vidare efter Paris. Eftersom Sverige är bundet till EUs förordningar är en möjlighet att som ett första steg ha stigande avgifter på transportsektorn i Sverige enligt CCLs modell.
– Där skulle Sverige kunna agera själv, ett bra exempel att visa upp för USA och ett bra bidrag från Sveriges sida.
• Citizens Climate Lobby (CCL) har lokalavdelningar i USA, Kanada och Sverige.