Peta avslöjar djurplågeri i ullindustrin
Nya fall av djurplågeri inom ullindustrin har uppdagats. Denna gång på argentinska fårfarmer som levererar ull till klädmärken med strikta djurskyddsregler. Enda sättet att vara säker på att inte bidra till djurplågeri är att välja bort ull helt, menar Camilla Björkbom från Djurens rätt.
Djurplågeriet filmades av den internationella djurrättsorganisationen Peta och fårfarmerna ingår i nätverket Ovis 21. Den fyra minuter långa filmen har väckt ovanligt stor uppmärksamhet eftersom ”medvetna” märken som Stella McCartney och Patagonia, köper ull från Ovis 21.
Filmen visar bland annat lamm som får svansarna avskurna utan bedövning, och får som slaktas utan bedövning – vissa rör sig ännu när de flås.
Som konsument kan du aldrig vara säker på att kläder och andra produkter inte kommer från plågade djur, menar Djurens rätts förbundsordförande Camilla Björkbom.
– Gång på gång ser vi avslöjanden som detta och i många fall tror sig företagen själva ha säkerställt en ”schyst” produktion.
Hon tror att allt fler inköpare och modekedjor kommer att välja bort djurmaterial helt.
– Det finns i dag gott om djurvänliga material med god funktion och hög kvalitet.
Utbredningen av djurplågeriet i ullindustrin är svår att få grepp och det finns ingen anledning att tro att den ull vi köper i Sverige är bättre än någon annanstans, enligt Camilla Björkbom.
– Klädhandeln är internationell och de här stora producenterna säljer sin ull över hela världen.
Båda Patagonia och Stella Mc Cartney har nu avslutat sina samarbeten med Ovis 21.