Fula grönsaker utmanar ordningen
Som ”Les gueles cassées” (förstörda ansikten) säljer franska mataffärer sedan ett år grönsaker och frukt som förr sorterades bort på grund av avvikande utseende. Det har blivit en stor succé och nästa vecka blir Coop första svenska butikskedja med ett liknande koncept: ”Knasiga grönsaker”.
Idén kläcktes av två franska bondesöner och efter ett år har mer än 10 000 ton grönsaker och frukt sålts som ”Geules casseé”, enligt den franska tidningen Le Figaro. Uttrycket kommer från första världskriget och syftar på ärrade soldater.
Alla stora kedjor är nu med på tåget och allt fler produkttyper, som till exempel ost, omfattas.
Miljöskälen är uppenbara men alla är vinnare när matsvinnet minskar och distributören inte längre behöver betala för förstörelse av produkter, menar skaparen Nicolas Chabanne.
Från nästa vecka säljer ett 40-tal Coopbutiker de ”knasiga grönsakerna”. Det handlar om 15–30 procent som ratas redan i produktionsledet enligt Louise König, hållbarhetschef på Coop Sverige AB.
Företaget ska också informera om hur konsumenten kan minska svinnet.
– Det som många inte känner till är att när du kastar en avokado så kastar du samtidigt 200 liter vatten, det är den mängd som krävs för att producera avokadon. FNs livsmedelsorganisation FAO räknar med att det går åt cirka 2000-5000 liter vatten per dag för att producera mat till en person. Då är det ju oklokt att sortera bort frukter och grönsaker som inte håller sig till standardformen, säger Louise König.