Ett relationsdrama med maten i centrum
I sin nya bok fångar Lionel Shriver både ett samtidsproblem och en familjs relationer. Det handlar om fetma, kärlek och skuld.
Den amerikanska författaren Lionel Shriver skriver skönlitteratur utifrån nutidsproblematik. I den uppmärksammade genombrottsromanen Vi måste prata med Kevin, stod en skolskjutning i centrum och i den senaste, Priset man betalar, det amerikanska sjukförsäkringssystemet.
I den nya romanen, Store bror, siktar hon in sig på fetman, ett problem i hela västvärlden men i synnerhet i USA. Boken är inte självbiografisk men skriven mot en bakgrund av att författarens egen brodern åt ihjäl sig.
Lionel Shriver har också själv tacklats med frågan alltsedan en kraftig viktupp- och nedgång i tonåren. Och boken handlar lika mycket om den normalproblematiska relation till mat som många känner igen. ”Man undrar om det fanns en tid när folk helt enkelt bara käkade något och sedan var det inget mer med det”, frågar sig huvudpersonen Pandora, när hon öppnar det egna kylskåpet som efter makens nyvunna intresse för dieter förvandlats till något som liknar ”ett luftkonditionerat bibliotek med självhjälpsböcker”. Det handlar om mat och hälsa men också om vikt och status.
Redan i första meningen etableras temat mat och trots att det konsekvent präglar hela historien är boken därtill ett brett relationsdrama. Det börjar med en inlevelsefull presentation av Pandoras liv ”före” den store brodern flyttar in. Hon har en framgångsrik karriär som entreprenör och lever sedan länge med finhantverkaren Fletcher och hans två tonårsbarn. Det handlar om utmaningar i långvariga relationer, i styvfamiljen och existentiella mitt-i-livet-funderingar.
Med broderns ingång ställs det rutinartade trygga familjetjafset på ända och när hemmet utvecklas till en paradgata med fet mat tvingas alla ut ur sina låsta positioner.
Som framgångsrik jazzpianist med ett självcentrerat liv på vift har broderns intresse för systerns liv dittills varit ringa. Men kvar finns samhörigheten som ristades in i barndomen, och det tveeggade i många familjerelationer skildras pricksäkert av Lionel Shriver, den hållfasta kärleken som också kan generera så mycket pliktkänslor och skuld.
Lionel Shriver rör sig med lätthet mellan då och nu och mellan raderna vilar frågan; fanns det någonstans på vägen en möjlighet att göra annorlunda?
Det måste också sägas att boken är rolig att läsa och att ytterligare en fundering svävar över intrigen, nämligen: vad gör egentligen ett liv värt att leva?
Bok: Store bror
Författare: Lionel Shriver
Förlag: Ordfront förlag