Cykeln ska växa som transportmedel
Cykelfrämjandet välkomnar riksdagens nya beslut om en nationell cykelstrategi. Föreningens ordförande talar om ett historiskt beslut.
Ta fram en nationell strategi för att främja cyklande och se över om trafikreglerna kan ändras för att göra det enklare att cykla i städer. Det var riksdagens uppmaning till regeringen i ett beslut förra veckan.
Trafikutskottet skriver i sitt förslag att cykeln bör betraktas som ett eget transportsätt och att det är viktigt med en sammanhängande infrastruktur.
– Det är historiskt att cykelfrågor tas upp på riksnivå på det här sättet, säger Lars Strömgren, ordförande för föreningen Cykelfrämjandet. Att cykeln inte bara ses som rekreation utan även ett medel för att skapa hållbara städer, tillgänglighet, tillväxt och bättre hälsa, luft och miljö.
Han tycker att det är positivt att rikspolitikerna förstår att detta inte bara är en lokal angelägenhet utan att det krävs nya satsningar för att cykeln ska växa som transportmedel.
– Det byggs mycket infrastruktur för cykel på lokal nivå men det krävs även investeringar från Trafikverket, säger han.
Lars Strömgren berättar att de i Cykelfrämjandet lyfter tre faktorer som talar för cykeln. Det ena är ekonomin – att satsa på cykling frigör resurser – det hushållar också med yta i ett allt mer urbaniserat samhälle och det ökar framkomligheten.