Vegankedja öppnar i USA
Utbudet av alternativ till animaliska matvaror växer snabbt i traditionella butiker och på nätet. Även de renodlade veganska butikerna blir allt fler och den tyska livsmedelskedjan Veganz, som var först ut, öppnar nu sin första stormarknad i USA.
Grundaren Jan Bredack ändrade livsstil efter att ha bränt ut sig i bilbranschen och öppnade sin första butik 2011 i Berlin. Veganz öppnar nu i allt fler städer och har sitt eget märke, men säljer också tusentals andra produkter.
Grundtanken är inte att alla ska bli veganer utan att den veganska livsstilen ska bli möjlig ”utan större ansträngning”.
– Det måste vara väldigt enkelt, och folk ska inte behöva dra ner på något, säger Jan Bredack till tyska The Local. 80 procent av kunderna är varken veganer eller vegetarianer, menar han.
I anslutning till stormarknaden som öppnar i USA, i Oregon i Portland, öppnar Veganz också en restaurang och en sko- och klädaffär enligt Eco Watch.