Utsatta barn behöver bättre skydd i skolan
Elever behöver bättre skydd mot mobbning – speciellt de som blir utsatta av lärare och andra vuxna. Det skriver BO i sin nya rapport om barns situation i Sverige.
Den 30 mars lämnade Barnombudsmannen, BO, sin årliga rapport om barns situation i Sverige till utbildningsminister Gustav Fridolin. BO kallar rapporten Välkommen till verkligheten, och temat är mobbning i skolan. Den är baserad på 89 barns och ungdomars berättelser, och den visar att det är svårt för många att få hjälp i utsatta situationer.
Enligt rapporten gäller det i synnerhet när lärare och annan skolpersonal står för kränkningar och trakasserier. Påfallande många av de barn som berättade att vuxna i skolan utsatt dem för kränkningar var dubbelt sårbara eftersom de hade en funktionsnedsättning, skriver BO.
Skolaga är visserligen förbjudet sedan 1958, men dagens skollag är otydlig, enligt barnpsykologen Bo Hejlskov. Han säger i rapporten att lärare behöver bättre metoder för att kunna hantera svåra situationer. Och många barn med funktionsnedsättningar är känsligare än andra för våld och kränkningar, menar han.
– Problemet är att de här metoderna används precis på de barn som tål dem sämst.
För att göra det lättare för eleverna att anmäla kränkande behandling vill BO bland annat införa lokala barn- och elevombud.
Hela rapporten finns att läsa på www.barnombudsmannen.se.