Försäljning av kolkraft på tvärs mot miljömål
Statliga Vattenfalls kolkraftverk i Tyskland ska avvecklas, inte säljas. Det har varit Miljöpartiets hållning, i linje med det antagna generationsmålet om att Sverige ska lösa miljöproblemen långsiktigt, utan att exportera dem. I måndags öppnades dock för försäljning.
Skattebetalarnas pengar måste också tas med i beräkningen, menade Åsa Romson då i en intervju med SR Ekot. Men säljs kolkraften missar Sverige chansen att avveckla en ohållbar verksamhet med gigantiska koldioxidutsläpp.
Förra året växte Sveriges globala fotavtryck enligt WWF trots utsläppsminskningar på hemmaplan. Frågan uppmärksammas dock allt mer och generationsmålet, som enligt regeringen ska vara vägledande för miljöarbetet på alla nivåer, var utgångspunkten för rapporten Styrmedel och andra insatser för att minska svensk konsumtions påverkan på hälsa och miljö i andra länder, från Stockholm Environment institute (SEI), som släpptes i mars.
Författarna efterlyser en nationell aktionsplan med förankring hos utrikes-, finans-, och miljö- och energidepartementen.
– Rapporten visar att det finns redan förverkligade styrmedel och insatser, men att de inte har haft effekt på en större skala för att skapa mer hållbara konsumtionsmönster. Det råder inte brist på idéer, snarare brist på slagkraftig handling, säger Linn Persson, en av rapportförfattarna.
20 rekommendationer ges och det handlar till stor del om att konkretisera och ansvarsfördela.
Växande kunskap underlättar arbetet; programmet Prince är till exempel en metod för att mäta svensk miljöpåverkan även utomlands. Men det finns svårigheter, Sverige är till exempel bundet av internationella handelsavtal och det är politiskt känsligt att vidta åtgärder som verkar konsumtionshämmande påpekar rapportförfattarna.
Linn Persson tror att det finns många skäl till trögheten på detta område men att ”bristande politisk vilja kan vara ett”.